כוויות בקיבה ובוושט

7779785_xlתופעה נפוצה לאחר ניתוח בריאטרי היא כוויות בבטן ובוושט, אך יש להבין כי תסמינים אלו נובעים מיכולת ההסתגלות לחיים לאחר הניתוח, והקפדה על אכילה נכונה. במילים אחרות, אכילה עודפת לאחר ניתוח בריאטרי היא המובילה להתפתחות תסמינים אלו.

תסמיני בטן וושט לאחר ניתוח בריאטרי

לאחר הניתוח, "תחושת השובע" לאחר אכילת מזון מוצק בכמות גדולה, שונה מ"תחושת השובע" שהייתה טרם ההליך. תחושה זו מתבטאת בחוסר נוחות המשולבת לעיתים עם כאבי וושט. חלק מהמטופלים מפתחים אף כוויות בפה או אף בעיניים. תסמינים אלו מופחתים וניתן לשלוט בהם ככל שחולף הזמן.

אלו הם תסמינים שכיחים, וניתן ללמוד להסתגל אליהם או להכילם. יחד עם זאת, תסמיני מתמשכים או מוגזמים שאינם משתפרים מצריכים התייעצות עם המנתח, שכן הם עשויים להעיד על בעיות רציניות.

סיכוני בטן וושט לאחר ניתוח בריאטרי

יש להתייעץ באופן מיידי עם המנתח עם הופעת תסמינים חמורים לאחר הניתוח, הכוללים הקאות מוגזמות שאינן משתפרות; חוסר יכולת לשתות או לבלוע נוזלים; ותחושות כוויות חמורות בוושט. תסמינים אלו מצביעים על הצורך בתיקון מיידי של הניתוח, או ביצוע ניתוח שני, במיוחד במצב בו לא ניתן לבלוע נוזלים או לשמור אותם בקיבה.

הקאות או חוסר היכולת לשתות מצביעות על חסימה או היצרות חסימה של השרוול בקיבה. מצב זה דורש אשפוז חירום בבית החולים ואנדוסקופיה. כאבי בטן חמורים בשבועות הראשונים לאחר הניתוח עשויים להיגרם כתוצאה מדליפה מאוחרת או ניקוב.

טיפול בסיכונים לאחר הניתוח

סיכונים אלו מטופלים בהצלחה באמצעות תרופות בשילוב עם אנדוסקופיה או הרחבת הקיבה. רוב הכיבים מגיבים לטיפול זה במשך מספר שבועות עד מספר חודשים. מטופלים הסובלים מכיבים שאינם מגיבים לטיפול תרופתי, זקוקים לניתוח בריאטרי מתקן, הניתן לביצוע כהליך רגיל ולא כמצב חירום.

מקרים של בחילות, הקאות, התכווצויות, ונפיחות בבטן, המלווים בשלשול רופף, מעידים על חסימת מעיים. אם תסמינים אלו נמשכים מספר שעות, יש להגיע בהקדם לחדר המיון הקרוב לקבלת טיפול רפואי. תסמינים אלו מעידים על כוויות בקיבה ובוושט, המעידים על מצב חירום מסכן חיים ומצריכים טיפול כירורגי מיידי.

בדרך כלל נוטים מטופלים, באופן שגוי, לפנות עם תסמינים אלו אל רופא המשפחה שלהם לקבלת טיפול רפואי, אך הוא חסר ידע בתופעות הלוואי של הליכים בריאטרים. היו מקרים בהם פנו מטופלים עם תסמינים חמורים ואף מסכני חיים לרופא המשפחה, וקיבלו תרופות מרשם שגויות, ללא ביצוע בדיקות אבחון מתאימות. לכן חשוב לפנות באופן מיידי למנתח שביצע את הניתוח או למומחה בריאטרי, ולהקפיד על מפגשי מעקב, החיוניים במיוחד כשמתפתחים תסמיני קיבה וושט חדשים או חמורים יותר.

בשורה התחתונה

יש להבין שלמרות סיבוכים וסיכונים חמורים אלו, אין בהם כדי לשלול את יעילות ההליכים הבריאטרים, או להתריע ולהימנע מביצועם. כל הליך כירורגי כרוך בסיכונים מסוימים, ומומלץ להבין את כל ההשלכות במלואן, ולקבל את ההחלטה לביצוע ההליך או הימנעות ממנו, בכובד ראש ובצורה שקולה.

חשוב להקפיד על קבלת כל החומרים המזינים הדרושים לאחר הניתוח, לבצע את כל הוראות המנתח במדויק, להימנע מאכילה עודפת וכבדה, לצרוך את הוויטמינים הדרושים, להקפיד על בדיקות שגרתיות המגלות חוסרים תזונתיים או מצבים בעייתיים אחרים, ולטפל באופן מיידי בכל חריגה.

קראו על כוויות חמורות נוספות:

כוויות כימיות

כוויות במערכת הנשימה